Salut emocional dels treballadors en temps de Covid-19
Aviat farà un any del primer confinament decretat pel govern espanyol per fer front a la pandèmia provocada per la Covid-19. Des de llavors, els nostres hàbits s’han vist modificats i hem hagut d’adaptar, per força, el nostre ritme de vida. I entre aquests canvis s’hi troba la manera de treballar i per suposat el nostre estat d’ànim.
El teletreball va entrar al nostre vocabulari d’un dia per un altre. A l’estat espanyol s’ha passat d’un 4,8% de població que treballava en remot a un 34% en l’últim any. Aquesta situació de creixement tan elevat hauria de generar un gran impacte positiu en la qualitat de vida dels treballadors, no obstant, en les circumstàncies actuals aquesta millora no es veu reflectida en l’augment de positivitat.
El teletreball hauria d’afavorir la conciliació, l’augment de temps lliure i la flexibilitat horària. Per contra, els estudis mostren que aquesta situació ha provocat jornades laborals interminables, manca d’horaris per contactar amb un treballador i sentiment d’aïllament dels empleats. I si a això hi afegim l’ansietat que pot provocar la incertesa laboral en la que podem veure’ns immersos, la salut mental i emocional dels treballadors ha de ser una prioritat absoluta per les empreses.
Tot i que sempre ha estat important mostrar recolzament als nostres treballadors, ara és crucial si volem comptar amb un personal compromès i efectiu. Per aconseguir-ho es poden dur a terme diferents accions:
- Call center de suport emocional
- Formacions dirigides a saber gestionar i afrontar situacions d’ansietat, pors o incerteses
- Conscienciar a les empreses a fomentar la socialització a través d’esdeveniments virtuals
- Fomentar la comunicació interna i l’empatia
- Respectar horaris i dies festius.
El teletreball ha vingut per quedar-se
Molts experts asseguren que el teletreball ha vingut per quedar-se, i que la pandèmia no ha fet més que accelerar una situació que era inevitable. Tal i com es reflexa al Pla España Digital 2025, el treball a distància ens porta a un creixement exponencial de l’economia digital. El model tradicional necessita transformar-se, no només pel Coronavirus, sinó perquè ho exigeix la continua i inexorable evolució del món empresarial.
Per tot això, el futur del teletreball passa pel concepte “work from anywhere”, que substitueix les polítiques de “work from home”. En definitiva, les empreses buscaran noves formes d’organitzar el treball que permetrà relacions laborals més flexibles i motivar en remot els seus empleats, minimitzant l’impacte de la distància i compartint valors basats en la confiança.
Si el teletreball ha vingut per quedar-se, hem d’aprendre a gestionar-lo.